Aangepaste spreekuren

Nu de Coronazorg minder capaciteit vraagt, van zowel huisartsen en ziekenhuizen als IC’s, gaat uw huisarts weer aangepaste spreekuren doen.

Eén van de belangrijkste knelpunten is het aantal mensen in de wachtkamer. Deze ruimte is normaal één van de drukste ruimtes van de praktijk. Het is dan ook moeilijk 1,5 meter afstand te houden bij het normale aantal spreekuren. Mede hierdoor is het aantal spreekuurplekken beperkt.

Daarom willen we met u een aantal regels doornemen:

  1. Patiënten kunnen alleen worden gezien na telefonisch overleg met de assistente. Aanlopen bij de praktijk is niet mogelijk.
  2. Bij klachten die kunnen wijzen op Corona (hoesten, koorts en/of benauwdheid) kunt u telefonisch contact opnemen en zal de assistente overleggen met uw huisarts. Kom in ieder geval niet naar de praktijk!
  3. Tijdelijk is het niet mogelijk afspraken te maken via de website of via MGn.
  4. Kom zo veel mogelijk alleen naar het spreekuur. Wordt u gereden, laat dan uw chauffeur buiten wachten.
  5. Kom precies op het afgesproken tijdstip, dus niet te laat maar ook niet te vroeg.
  6. Het aantal afspraakplekken is beperkt. Daarom zal de assistente met u bespreken of een klacht ook op een andere manier kan worden afgehandeld. Denk daarbij aan een e-consult, telefonisch overleg, beeldbellen of via het opsturen van foto’s (MijnGezondheid.net).
  7. Er wordt nog gekeken hoe de spreekuren van de praktijkondersteuners weer ingevuld kunnen worden.
  8. Heeft u zelf een bloeddrukmeter dan kunnen uw waardes worden doorgegeven via MGn of Engage. Vraag meer informatie aan uw assistente of praktijkondersteuner.
  9. Om ervoor te zorgen dat er zo min mogelijk contact is tussen patiënten geldt in de praktijk een aangepaste looproute. Probeer zoveel mogelijk de trap te nemen en als u met de lift gaat mogen hier maximaal 2 personen in.

Als iedereen zich aan deze regels houdt kunt u veilig naar de dokter. Ook zorgen we met z’n allen voor een veilige werkplek voor ons en voor ons personeel.

Corona en het Landelijk Schakelpunt (LSP)

Door de Corona is de zorg momenteel anders georganiseerd dan u van ons gewend bent. Mensen met Corona klachten worden beoordeeld op een speciaal daartoe in het leven geroepen "Corona Spoedpost". Om een goede beoordeling te kunnen doen van de ernst van de situatie is er op landelijk niveau besloten tot het tijdelijk beschikbaar maken van een deel van het medisch dossier voor de dokterspost/Corona Spoedpost. Dit leidt ertoe dat uw dokter en assistentes op de huisartsenpost na uw mondelinge toestemming het belangrijkste deel van uw dossier kunnen inzien. Meer informatie vindt u op https://www.volgjezorg.nl/corona-opt

Dit bericht geldt voor mensen die zelf nog nooit een keuze hebben gemaakt voor het Landelijk Schakelpunt (LSP). Bij patiënten die in het verleden hebben aangegeven dat ze niet willen dat hun gegevens worden uitgewisseld, blijft deze wens gerespecteerd. Wilt u naar aanleiding van dit bericht alsnog een belangrijk gedeelte van uw dossier delen, dan kunt u dit aangeven via de website https://www.volgjezorg.nl

Omzetting e-Vita naar Engage

Patiënten die e-Vita gebruiken hebben vrijdag 20 maart een e-mail ontvangen van Philips VitalHealth Software dat e-Vita wordt omgezet naar Engage. Deze patiënten zullen een nieuwe gebruikersnaam en wachtwoord ontvangen per e-mail. Bij vragen of problemen kunt u contact opnemen met de praktijkondersteuner of dokterassistente. Dit mag telefonisch maar - liefst - per e-Consult MijnGezondheid.net.

Informatie over het coronavirus

Voorkom besmetting met virussen:

  • Was regelmatig uw handen.
  • Nies en hoest in uw elleboog.
  • Gebruik papieren zakdoekjes.
  • Geef geen handen.
  • Voorkom het aanraken van uw gezicht.
  • Vermijd zo veel als mogelijk sociale contacten.
  • Volg aanwijzingen van zorgverleners en de overheid op.

Blijf thuis bij klachten

Blijf thuis bij klachten van neusverkoudheid, hoesten, keelpijn of koorts. Mijd sociaal contact. Bel pas met ons als klachten verergeren. Om de continuïteit van zorg te garanderen zullen wij de komende tijd streng selecteren wie moeten worden beoordeeld op het spreekuur of door middel van een visite.

U kunt de praktijk alleen binnenkomen op afspraak. Kom dus niet zonder afspraak naar de praktijk toe. Dit doen wij om onszelf en uzelf te beschermen tegen besmetting met het coronavirus. Voor het aangepaste spreekuur hebben wij een aantal regels op een rij gezet.

Wij werken intensief samen met collega-huisartsen, de ziekenhuizen, de huisartsenpost in de veiligheidsregio. Wij staan onder instructie om deze uitzonderlijke maatregelen te treffen. Wij vragen om uw begrip.

Overige vragen

Voor andere vragen en antwoorden kunt u kijken op de website van het Thuisarts of bellen met het door de overheid ingestelde telefoonnummer 0800-1351 (gratis).

Vanaf december houdt GO! voor Jeugd spreekuur in huisartsenpraktijk Dillenburg!

GO! voor jeugd biedt jeugdhulp aan kinderen, jongeren en hun ouders/verzorgers in Alphen aan den Rijn. Vaak komen vragen voor hulp in eerste instantie terecht bij de huisarts. Soms kan de huisarts of praktijkondersteuner-GGZ (POH-GGZ) hierbij helpen. Vaak is echter ook andere of uitgebreidere hulp noodzakelijk. Go! Voor jeugd is de instantie die deze zorg in Alphen aan den Rijn levert. Vanaf december 2019 gaan we de samenwerking tussen de huisarts en GO! voor jeugd intensiveren. Dit doen we omdat we het belangrijk vinden dat kinderen op tijd de juiste zorg krijgen. Wij denken dat deze betere samenwerking leidt tot het sneller vinden van de juiste hulp voor kinderen en een betere afstemming van de hulp tussen huisarts en jeugdhulp. Voor een afspraak op het spreekuur van GO! voor jeugd kunt u een afspraak maken via de assistente of via uw huisarts.

Go! voor jeugd heeft elke 2 weken op maandagmiddag spreekuur in Gezondheidscentrum Dillenburg.

 Go voor jeugd

Verkort jaarverslag SSGD over 2018 beschikbaar

De Stichting Samenwerkingsverband Gezondheidscentrum Dillenburg (SSGD) biedt geïntegreerde multidisciplinaire zorg van hoge kwaliteit en op maat vanuit een wijkgerichte benadering.

Elke dag zetten wij ons met hart en ziel in voor u, onze patiënten. En elke dag proberen we het beter te doen. Door naar u te luisteren, een vraagbaak te zijn, multidisciplinair samen te werken en condities te creëren zodat u de best mogelijke zorg van hoge kwaliteit kan krijgen. Uitgangspunt is dat de ondersteuning en zorg past bij wat u nodig heeft en waar u behoefte aan heeft, wat u nog zelf kan en graag (weer) zelf zou willen. Zo werken we stap voor stap, consequent en consistent verder aan een (nog) betere behandeling en een beter herstel.

In ons jaarverslag kijken wij tevreden terug naar wat we bereikt hebben in 2018. Het biedt een fraai overzicht van de resultaten van onze samenwerking. Een samenwerking die zich nog steeds verder ontwikkelt.

Wij snappen best dat een lang jaarverslag een drempel opwerpt tot lezen, terwijl u tegelijkertijd wel geïnteresseerd bent in het reilen en zeilen. Om die reden hebben wij dit jaar voor het eerst een verkort jaarverslag gemaakt speciaal voor onze patiënten. Wij hopen dat het u bevalt.

U kunt het verkorte jaarverslag hier downloaden.

Zelf bloeddruk meten geeft minder stress

Patiënten die zelf hun bloeddruk meten hoeven minder vaak op consult te komen en ervaren meer verantwoordelijkheid voor hun aandoening. In het kader van Gezonde zorg, Gezonde regio deed gezondheidscentrum Dillenburg in Alphen aan den Rijn een pilot met het zelf meten van de bloeddruk. Niet alleen patiënten zijn tevreden, ook zorgverleners hopen de werkwijze verder te kunnen ontwikkelen.

 

Drukte huisartspraktijk flink gestegen

drukte
Zoals u al in diverse media heeft kunnen lezen is de laatste jaren de drukte in de huisartsenpraktijken flink gestegen. Dit komt onder andere doordat wij als huisartsen te maken krijgen met meer kwetsbare (oudere) patiënten, complexere zorg in de thuissituatie en meer zorg die vanuit het ziekenhuis naar de huisarts over wordt gedaan. Daarnaast neemt de vraag naar zorg in het algemeen toe. Tevens verlangt de zorgverzekeraar van huisartsen dat zij meer en beter gaan samenwerken met andere zorg- en hulpverleners zoals thuiszorg, diëtiste, sociaal-maatschappelijk werk en gemeente. Deze samenwerking kost tijd. Hierdoor zien we dat spreekuren sneller vol raken en we minder tijd hebben om de zorgvragen goed af te handelen.

Winnaar innovatieprijs

AchmeaEerstelijnsInnovatieprijs

De apothekers, fysiotherapeuten en huisartsen van Gezondheidscentrum Dillenburg hebben de Achmea Eerstelijns innovatieprijs gewonnen omdat zij op basis van gelijkwaardige samenwerking zeer goede, samenhangende zorg voor patiënten met een chronische aandoening neerzetten.

ISO9001 gecertificeerd

KIWA ISO9001 GHCDDe huisartsen van Gezondheidscentrum Dillenburg hebben van Kiwa een ISO9001 certificaat ontvangen voor kwalitatief hoogstaande en transparante zorg.